Home > Rasism > H&M i ny rasism-skandal

Att vara stor, i det här fallet kanske störst, i sin kategori är inte bara frid och fröjd. Det stormar återigen kring klädkedjan H&M när ännu en rasism-skandal uppdagas. Det är snart 2 år sen H&M satte en tröja med texten ‘Coolest Monkey in the Jungle’ på en färgad pojke. Händelsen fick stor uppmärksamhet internationellt, och uppmärksammades av stora tidningar som The Guardian och New York Times.

Den här gången är det dock Aftonbladet i sin granskande serie 200 sekunder som med dold kamera avslöjar att olika bytesregler gäller beroende på hur du ser ut, i det här fallet hudfärg.

De som diskrimeras är dock inte svenskar, eller åtminstone inte det som kan kallas för typiskt svenskt utseende. I det här fallet är det alltså inget fall av svenskfientlighet per se, utan snarare ett fall av mer traditionell rasism.

Efter Aftonbladets och 200 sekunders granskning den 15 november har man försökt få ett uttalande från H&M, men utan några större framgångar.